فولاد چیست

فولاد چیست

جواب سوال فولاد چیست را می توانیم با نگاه کردن به خودرو، کشتی، مترو، قطار، ساختمان های نیمه کاره، تجهیزات نظامی و ابزارها پیدا کنیم. زیرا امروزه فولاد حکم هسته اصلی بسیاری از صنایع مدرن را دارد. با ساختن آلیاژی از آهن و اضافه کردن مقدار مشخصی کربن به آن، به طوری که بین 0.002 تا 2.1 درصد وزن آلیاژ آهنی را کربن تشکیل دهد، فولاد حاصل می شود.

به طور کلی با ایجاد تغییر در درصد عناصر آلیاژی، مقدار استفاده از کربن و تغییر نوع عملیات حرارتی، می توانیم در خواص فولاد تغییر ایجاد کنیم. دلیل استفاده گسترده از فولاد در صنایع مختلف، قیمت نسبتا اقتصادی و استحکام کششی آن می باشد.

درست است که جاده فولاد از گذشته می گذرد اما تا آینده ادامه دارد. شکوه آسمان خراش ها، پل ها و به طور کلی سازه های مدرن امروزی را مدیون فولاد هستیم. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع فولاد و کاربردهای آن آشنا شوید.

 

انواع فولاد 

می توان با ایجاد تغییر در درصد کربن مورد استفاده در آلیاژ آهنی، استحکام فولاد را افزایش داد و انواع فولاد را ایجاد کرد. در واقع خواص فولادها با یکدیگر تا حدودی متفاوت می باشد. خواص فولاد شامل: سختی، استحکام کششی، مقاومت به سایش، فراوانی، قابلیت چکش خواری و شکل پذیری می شود. به خاطر وجود همین خواص است که استفاده از فولاد فراگیر شده است.

با افزایش کربن و استحکام کلی، استحکام کششی کاهش پیدا کرده، احتمال شکست بالا رفته و امکان جوشکاری کاهش پیدا می کند.

به طور کلی فولادها به دو دسته اصلی فولاد آلیاژی و فولاد ساده کربنی (فولاد کربنی) تقسیم می شود.

فولاد کربنی (carbon steel): به فولادی که بین 0.05 تا 2.1 درصد کربن در ترکیبات آن استفاده شده، فولاد کربنی گفته می شود. این نوع فولاد به 3 دسته: کم کربن، کربن متوسط و کربن بالا تقسیم می شود.

فولاد آلیاژی (Alloy steel): به فولادی که بین 1.0 تا 50 درصد آن آلیاژ باشد، فولاد آلیاژی می گویند. فولاد آلیاژی نیز به سه دسته پر آلیاژ، آلیاژ متوسط و کم آلیاژ تقسیم می شود.

 

انواع فولاد کربنی

فولاد کم کربن: آهن این نوع فولاد در حداکثر مقدار خود و کربن آن در حداقل مقدار خود استفاده می شود. در فولاد کم کربن از 0.25% تا 0.45% کربن استفاده شده است. به طور کلی کربن باعث استحکام فولاد می شود. بنابراین فولاد کم کربن قابلیت ماشین کاری و جوشکاری بالایی دارد.

فولاد کربن متوسط: در این فولاد از 0.30% تا 0.60% کربن استفاده می شود. فولاد کربن متوسط از فولاد کم کربن استحکام بیشتری دارد. به همین دلیل انعطاف پذیری آن کمتر است و همین امر قابلیت جوشکاری را نیز کاهش می دهد.

فولاد کربن بالا: فولاد کربن بالا با نام فولاد پر کربن نیز شناخته می شود.در این نوع فولاد از بالای %0.6 کربن استفاده می شود. به دلیل مقدار بالای استفاده از کربن، فولاد کربن بالا از استحکام زیاد و قابلیت کششی بسیار کمی برخوردار است.

 

کاربرد فولاد

کاربرد فولاد بستگی به درصد استفاده کربن در ترکیبات فولاد دارد. برای مثال برای ساخت ابزارآلات از فولاد کربن بالا که دارای 0.6 تا 1.5 درصد کربن است، استفاده می شود. زیرا این نوع فولاد از سختی قابل قبولی برخوردار است. فولاد کم کربن که دارای 0.2 درصد کربن است نیز در ساخت ورق فولاد، لوله و سیم مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد کربن متوسط هم که دارای 0.2 تا 0.6 درصد کربن است، برای ساخت قطعات ساختمانی و ریل به کار می رود.

 

فرق فولاد و چدن

چدن نیز مانند فولاد از ترکیب آهن و کربن ساخته می شود. عمده فرق فولاد و چدن در میزان کربن استفاده شده در آلیاژ آن ها خلاصه می شود. درصد کربن استفاده شده در چدن بین 2% تا 4% می باشد. این در حالی است که درصد کربن مورد استفاده در فولاد بین 0.002 تا 2.1 درصد می باشد. البته لازم به ذکر است که در چدن از مقدار مشخصی سیلیسیوم نیز استفاده می شود.

فولاد و چدن تفاوت های دیگری نیز دارند. ریزساختار کربنی که در فولاد وجود دارد ساختار کاربیدی دارد. این در حالیست که کربن مورد استفاده در چدن در عین حال که می تواند ساختاری کاربیدی داشته باشد، می تواند ساختاری گرافیتی نیز داشته باشد. همچنین می تواند همزمان ساختار کاربیدی و گرافیتی را با هم داشته باشد.

در کنار سایر تفاوت ها، قیمت فولاد و چدن هم با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که فولاد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد قیمت بالاتری دارد.

 

فرق فولاد و آهن 

تنها زمانی می توانیم فرق فولاد و آهن را متوجه شویم که بدانیم فولاد به چه نحوی ساخته می شود. برای ساخت فولاد ابتدا باید سنگ آهن را ذوب کرد و از این راه ناخالصی های سنگ آهن را از آهن خالص جدا کرد. سپس به مذاب آهن مقدار مشخصی کربن اضافه می شود، تا فولاد به دست بیاید. برای ساخت فولاد آلیاژی عناصر دیگری مانند نیکل، کروم، منگنز و … به مذاب آهن و کربن اضافه می شود.

 

خواص فولاد

خواص فولاد را می توان با اضافه کردن عناصر مختلف به آلیاژ فولاد تغییر داد. در ادامه به عناصری که می توانند خواص فولاد را تحت تاثیر خود قرار دهند اشاره می کنیم:

کبالت: افزایش مقاومت در برابر گرما

منگنز: بالا بردن فرایند سخت کاری عمیق تر

تنگستن: افزایش مقاومت در برابر سایش

وانادیم: ریزکردن میکروساختار

مولیبدن: افزایش سخت کاری و مقاومت در برابر گرما

نیکل: افزایش مقاومت به سایش و چقرمگی (تغییر شکل قبل از شکست)

سیلیسیم: افزایش استحکام و چقرمگی

نیوبیم: افزایش مقاومت در برابر سایش

کربن: وابسته به درصد استفاده می باشد

سرب، کلسیم، فسفر و گوگرد: افزایش قابلیت ماشین کاری

 

فولاد ضد زنگ چیست

فولاد ضد زنگ با نام فولاد زنگ نزن و استنلس استیل (Stainless Steel) هم شناخته می شود. این فولاد مقاومت خوبی در برابر خوردگی از خود نشان می دهد.

این نوع فولاد از آهن، نیکل و کروم تشکیل شده که درصد استفاده از هر کدام کاملا متفاوت است. برای مثال یکی از ترکیبات محبوب فولاد ضد زنگ شامل فولاد 316، 10% نیکل و 16% کروم می شود.

 

فروش عمده فولاد

سالم تجارت آسیا سال هاست که در زمینه فروش عمده فولاد فعالیت می کند. برای خرید می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید:

02141775000

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *