تیرآهن چیست و انواع آن

تیرآهن چیست و انواع آن

قبل از پرداختن به سوال تیرآهن چیست و انواع آن باید اول از همه به شرح پروفیل بپردازیم. در علم متالورژی به مقاطع فولادی که در اشکال مختلف تولید می شوند پروفیل می گویند. تیرآهن نیز نوعی پروفیل است. تیرآهن در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می گیرد. زیرا اساس اکثر سازه ها اسکلت فلزی است که به وسیله تیراهن ساخته می شود. در واقع تیراهن فشار وارده بر سازه را تحمل کرده و باعث استحکام آن می شود. به همین دلیل برج سازها، شرکت های نفت و گاز، سوله سازها و استراکچرسازها از تیرآهن استفاده می کنند.

تیرآهن شامل دو بخش به نام ” بال” و “جان” می شود. به لبه های تیرآهن بال و به قسمت میانی آن جان می گویند. انواع تیرآهن شامل مدل I و H می شود. تیرآهن I به دو دسته IPN و IPE تقسیم می شود. از آن طرف تیرآهن H که نمونه دیگری از انواع تیرآهن است شامل HEA ، HEB و HEM می شود.

اشکال مختلف تیراهن از طریق نورد گرم به دست می آید. نورد گرم یک فرآیند فلزکاری است که در آن فلز روی ریلی به حرکت در آمده و از بین دو غلطک که در خلاف جهت یکدیگر می چرخند می گذرد. فلز از طریق ریل به جلو حرکت کرده و از طریق غلطک ها ضخامت آن کم می شود. به این ترتیب به فلز شکل داده شده و پروفیل هایی مانند تیرآهن ساخته می شود. در طی این فرایند، فلز را به دمای تبلور مجدد می رسانیم تا بتوانیم با قالب گیری به آن شکل دهیم.

 

کاربرد تیرآهن چیست

نحوه تولید و استفاده از تیرآهن به صورت شاخه هایی با طول 12 متر می باشد. از آنجایی که تیرآهن تحمل بار خمشی زیادی دارد برای ساخت سازه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال در ساخت خرپا، اسکلت ساختمان و ستون، تیرآهن نقش حیاتی ایفا می کند. همچنین برای ساخت و تولید ماشین آلات، سوله، پل، صنایع دریایی و تونل نیز از تیرآهن استفاده می شود.

البته لازم به ذکر است که در گذشته برای ساخت اسکلت فلزی ساختمان از فولاد استفاده نمی شد. بلکه به جای فولاد، چدن و فولاد کم کربن مورد استفاده قرار می گرفت. فولاد به نسبت چدن و فولاد کم کربن مقاوم تر است. بنابراین تیرآهن فولادی انتخاب مناسبی برای همه سازه ها محسوب می شود.

این نکته که نصب و اجرای سازه فولادی راحت می باشد هم، در استفاده گسترده از تیراهن بسیار حائز اهمیت است. در کنار همه ویژگی های خوب، تیرآهن معایبی هم دارد. یکی از این معایب، مقاومت کم تیرآهن در صورت وقوع آتش سوزی می باشد. در دمای 500 تا 600 درجه سانتیگراد تیرآهن مقاومتش را از دست می دهد. بنابراین می تواند باعث وقوع فجایع آتش سوزی شود. این در حالی است که در دمای مناسب، تیرآهن کشش و فشار را به خوبی تحمل می کند.

 

سایزهای تیرآهن

تیرآهن ها سایزبندی متفاوتی دارند و کاربرد هر سایز با سایز دیگر آن، بسیار متفاوت است. برای مثال از سایز 20 میل برای سازه های سنگین استفاده می شود. سایز 18 میل برای ساخت ستون کاربرد دارد و سایز 16 میل و 14 میل هر دو برای ساخت خرپا مورد استفاده قرار می گیرند. مشخص کردن کاربرد هر سایز به این معنی نیست که از هر سایز تنها در ساخت مثال های یاد شده استفاده می شود. بلکه هر کدام از سایزها با توجه به نظر متخصصان مربوطه می تواند در زمینه های دیگر نیز استفاده شود.

 

تیرآهن هاش

تیرآهن هاش، تیرآهن بال پهن است. این تیرآهن دارای سایزبندی 100 تا 1000 میلی متری است. تیرآهن هاش با طول 12 متر عرضه می شود. هاش دارای گریدهای : ST37، ST44 و ST52 می باشد. همچنین به سه دسته سبک، سنگین و فوق سنگین تقسیم می شود. از هاش در صنایع کشتی سازی، ساختمان سازی، سد سازی و… استفاده می شود.

 

تیرآهن ذوب آهن اصفهان

تیرآهن توسط کارخانه های متفاوتی تولید می شود. یکی از بهترین تیرآهن های موجود در بازار تیرآهن ذوب آهن اصفهان می باشد. این کارخانه دارای کالاهای فولادی متنوعی است. جالب است بدانید که تیرآهن بال پهن H-BEAM و بال نیم پهن I-BEAM هر دو توسط این کارخانه برای اولین بار در کشور تولید شدند.

هر دو تیرآهن را می توانید از مجموعه سالم تجارت آسیا تهیه کنید.

کافیست با شماره 02141775000 تماس بگیرید.

 

نحوه تولید تیرآهن هاش

در مرحله اول به شمش فولاد حرارت داده می شود. با رساندن شمش به دمای ذوب، فولاد حالت “موم” پیدا کرده و می توان به آن شکل داد. از آنجایی که فولاد بسیار مقاوم و سخت است تنها راه شکل دادن به آن همان حرارت دادن است. در این حالت می توان با استفاده از فرایند نورد گرم، تیرآهن هاش تولید کرد و ضخامت و لبه های تیرآهن را به حد مورد نظر رساند. در نهایت نیز سایزبندی را انجام داد تا ابعاد و سایز هاش در حالت استاندارد باشد.

 

خرید تیرآهن

خرید تیرآهن فرایند بسیار سختی است. زیرا کیفیت آن مستقیما روی امنیت سازه مورد نظر تاثیر می گذارد. تفاوت خرید از سالم تجارت آسیا در آن است که علاوه بر دریافت کالای فولادی مطابق با استاندارد، امکان خرید تیرآهن عمده نیز وجود دارد. دلیل وجود امکان خرید عمده آن است که ما در سالم تجارت آسیا دارای انباری 30.000 متر مربعی به نام انبار راستان نوین هستیم. این انبار ظرفیت بالایی دارد و برای ما این امکان را فراهم کرده تا بتوانیم کالاهای وارداتی و صادراتی را با تناژ بالا در انبار موجود داشته باشیم.

ضمنا ما توزیع کننده و تامین کننده مقاطع فولادی هستیم. به همین دلیل خرده فروش های داخل بازار از ما خرید می کنند. بنابراین قیمتی که مستقیما از ما دریافت می کنید نازل تر از قیمتی است که از خرده فروش ها دریافت می کنید.

 

قیمت تیرآهن

قیمت تیرآهن وابسته به عوامل مختلفی است، به همین دلیل ممکن است دچار نوسان شود. شما می توانید برای دریافت قیمت با کارشناسان ما در ارتباط باشید:

با شماره 02141775000 تماس بگیرید.

لازم به ذکر است که خرید از سالم تجارت آسیا مزایای زیادی دارد. یکی از مهم ترین مزایا ما آن است که امکان فروش اعتباری (ال سی مدت دار) را برای مشتریان خود فراهم کرده ایم. همچنین قبل از بارگیری کالا، کالا را برای مشتری کنترل کیفی می کنیم تا از مطابقت کیفیت کالا با مشخصات داخل گواهینامه کالا مطمئن شویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *